Link til Viborg Kommune SSP
Årshjul for SSP-samarbejdet |
Klassetrin: |
Beskrivelse: |
Førskolebørn – fyraftensmøde juni |
Børns sundhed Oplæg for forældrene om børns sundhed med fokus på følgende:
|
0. klasse |
Forældrenes betydning for børns trivsel, fællesskaber og læring i skolen Forældre har stor betydning for barnets trivsel og adfærd i skolen - også uden at de er til stede. De moderne forældre vil ofte blive overrasket over dette. I foredraget har Jens en munter tone, hvor han vil give sit bedste bud på følgende problemstillinger: Hvordan påvirker forældre bedst børns udvikling positivt? Hvilke faktorer fremmer en god trivsel i skolen? Hvor ligger de voksnes ansvar? Hvor ligger skolens ansvar? Er demokratiseringen mellem forældre og børn gået alt for vidt, når børn udelukker hinanden og mobber? Jens vil i foredraget også vende det nødvendige emne om skole/hjem-samarbejde. Psykolog Jens Andersen |
2. klasse |
Forældresamarbejder om børn og medier Forældre forbygger bedst i flok – også når de tager ansvar for børnenes digitale fællesskaber ”Gode forældre sætter grænser og fortæller os, hvad der er rigtigt og forkert” Sådan siger børnene selv – endda langt op i alder. Til dette møde retter vi særligt fokus på børn og deres fællesskaber. Og på, hvordan vi som forældre – sammen og hver for sig – kan hjælpe og støtte vores børn i det gode liv. Også online. Spørgsmål vi arbejder med: Hvorfor er forældrenetværket omkring en klasse så afgørende? Hvad betyder de digitale medier (sociale medier, computer spil mv.) for vores børn og deres sociale liv? Hvad er egentlig vores ansvar som forældre og rollemodeller i forhold til vores børns trivsel og mediebrug? Og i forhold til deres små og store fællesskaber i det hele taget? Forældremødet tager afsæt i nyeste forskning. Vi kommer godt omkring emnet, og forældrene får mulighed for sammen at debattere nogle af de muligheder og udfordringer, man kan være særligt opmærksom på. En aften med fokus på åbenhed, tryghed og plads til forskellighed. Varighed: 2 timer
Inden forældremødet:
|
5. klasse |
Det gode liv – en del af fællesskabet online og offline Elever om dagen, forældremøde om aftenen Trivsel i klassefællesskabet, god stil på nettet, og hvad siger loven egentlig? Alle børn har heldigvis drømmen om ”det gode liv”. Men hvad ER så det gode liv, når man er 10-11 år gammel? Det har børnene selv rigtigt mange gode bud på, når vi spørger dem i denne herlige seance. Vi taler med børnene om at tilhøre et godt og sundt fællesskab. Om følelsen af at have værdi for sig selv, sin familie og vennerne. Og så er der tid til refleksion. Hvordan har vi det i klassen? Hvad fylder i vores fritid efter skole? Hvad kan jeg lide at lave med min familie? Hvad kan vi egentlig bruge vores forældre og de andre voksne til? Mobiltelefonen, de sociale medier og online computerspil er blevet en væsentlig platform, hvor på børnenes liv og sociale fællesskaber udspiller sig. Men hvad mener børnene egentlig selv om deres egne og familiens medievaner. Hvordan beskytter de bedst sig selv og hindenden online? Og hvad synes børnene selv, der kendetegner en god forælder, når det kommer til børn og mediebrug i den her alder? Alt kommer i spil her på tærsklen til teenageårene, hvor de også får nogle strategier og redskaber til at beskytte sig selv og hinanden online og bliver klogere på, hvad loven egentlig siger om billeddeling, ytringsfriheden, hacking mv. Elevernes svar på klassen danner indhold for forældremødet om aftenen. Vi tager pulsen på klassens sociale og digitale liv og glæder os til at dele det med forældrene. SSP-konsulent Louise Ørum Skøtt |
7. klasse – slutningen af skoleåret |
På nettet på egen hånd Elever om dagen, forældremøde om aftenen. Billeder på nettet, kontakt med fremmede, copyright, trusler, privat, personligt, passwords… Selvom eleverne har mødt SSP på mellemtrinnet angående digitale medier, så kan verden være udvidet betydeligt, når man rykker op i skolens ældste klasser. I øvrigt færdes børnene nu oftest på egen hånd – altså uden en mor eller en far, der kigger med over skulderen. Hvordan er det med de billeder, vi lægger ud? Hvordan er det med snapchat, facerape, andres login, handel på nettet og alle de andre, talrige muligheder og risici?
SSP-politibetjent Mark Jensen |
8. klasse |
Alkohol og festkulturen Elever om dagen, forældremøde om aftenen. Fokus på alkohol, sociale overdrivelser, flertalsmisforståelser og gruppedynamikker. Den danske alkoholkultur er under forandring og de unges alder i forbindelse med deres debut i festkulturen bevæger sig stille og roligt i den rigtige retning. For manges vedkommende er det nu først i løbet af 9. årgang, at dørene til festkulturen åbnes. Det har og får betydning for den unges kompetencer og strategier. I vores oplæg til eleverne binder vi en sløjfe omkring de mekanismer og områder, der kommer i spil, når fællesskabet understøttes af alkohol. Vores oplæg til forældrene bygger på og understøttes af fakta og forskning. |
8. - 9. klasse |
Trivselsseminaret To dage - elever om dagen, forældre den sidste dags aften. To dage med forstand på fællesskab og forebyggelse af hvad som helst, der kan true det gode liv. Hvad vil det sige at være en del af et sundt fællesskab? Og hvordan føles det, hvis man ikke er det? Hvad er et usundt fællesskab –og hvordan kan vi undgå det usunde – hvad kan jeg selv gøre for at sikre mig selv og de andre plads i et sundt fællesskab?... og ikke mindst: Hvad kan true det? Trivsels-seminaret har fokus på elevernes perspektiver og handlemuligheder, når det kommer til fysisk og psykisk sundhed, kærlighed, trivsel, inklusion, udvikling, rummelighed og respekt. Eleverne får frie hænder til i løbet af to dage at fremstille et forebyggende projekt om hvad som helst, der kan true det gode liv. Dette præsenterer eleverne for forældrene. SSP-konsulent Martin Glud |
9. klasse |
Bring virkeligheden ind i undervisningen Alt for mange unge kommer hvert år alvorligt til skade eller mister livet i trafikulykker. Fokus på at klæde eleverne på til en mere sikker fremtid i trafikken. Foredrag på 2 timer Jeg er ansat af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, hvor jeg som Sikker Trafik LIVE-ambassadør kommer ud og fortæller om den trafikulykke, der ændrede mit liv totalt. Alle LIVE-ambassadører har et handicap, og vi er uddannet i at fortælle om vores ulykke, inddrage eleverne og få dem til at reflektere over, hvad de selv kan gøre, så de ikke begår de samme fejl i trafikken. ”Det har virkelig gjort et kæmpe indtryk på mig, jeg vil fremover færdes bedst muligt i trafikken og gribe ind, hvis andre ikke kan. Det er fandme genialt fundet på, for jeg synes det giver så meget stof til eftertanke” - Elev, 10. klasse Min ulykke Jeg kørte galt med en kammerat. Vi havde begge drukket og havde desværre også valgt ikke at tage vores seler på. Min kammerat blev kastet ud af bilen, mens jeg blev kastet rundt inde i bilen, som om jeg lå inde i en vaskemaskine. Foredraget kan tænkes ind i den obligatoriske færdselsundervisning, dansk eller samfundsfag. Foredraget handler nemlig ikke kun om trafik, men også om venskab, etik, moral og ungdomskultur. I foredraget kommer jeg som LIVE-ambassadør også ind på den langvarige genoptræning, fremtidsdrømme der knuses, venner der forsvinder og den lange og hårde kamp tilbage til et nogenlunde normalt liv LIVE-ambassadør Ronni Mogensen |