10 BUD FOR LÆSEFORSTÅELSE OG LÆSEGUIDER
1. Læseforståelse er en aktiv proces.
Læseguiden aktiverer eleverne i forhold til teksten
2. Læseforståelse kan læres og udvikles gennem træning
Læseguiden træner eleverne i at forholde sig aktivt til teksten
3. Læseforståelsen styrkes hvis man anvender læseforståelsesstrategier under læsning
Læseguiden træner brugen af læseforståelsesstrategier
4. Læseforståelsen styrkes hvis man har et klart læseformål
Læseguiden tydeliggør læseformålet
5. At forstå en tekst fordrer at man tilegner sig den, dvs. at man gør den til sin egen.
Læseguiden støtter eleverne i at gøre teksten til deres egen
6. At formulere sig skriftligt om en tekst styrker forståelsen af teksten
Læseguiden udnytter skrivning som redskab for forståelse
7. At formulere sig mundtligt om et fag er et centralt aspekt af at tilegne sig faget
Læseguiden giver eleverne et fagligt grundlag for at deltage mundtligt i undervisningen
8. Fagtekster er ’mangelfulde’ – mange informationer gemmer sig ’mellem linjerne’
Læseguiden støtter læsning ’mellem linjerne’ (inferensdannelse)
9. Fagtekster er ofte uensartede – alt indhold er ikke lige vigtigt
Læseguiden støtter en strategisk og effektiv læsning
10. Fagtekster er ofte ’ubetænksomme’ – de tager ikke tilstrækkeligt hensyn til deres læser
Læseguiden støtter og ruster eleverne i forhold til ’ubetænksomme’ tekster